مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23089 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

به يكي از دانشجويان همرشته خودم شديدا علاقمند شده ام چگونه اين ارتباطو علاقه را كمتر كنم
دوستي ها بر چند نوع است: 1- دوستي به خاطر خدا همانند علاقه به اولياي دين و برادران ايماني كه منشاء آن منش ديني فرد و اعتقادات اوست نه انگيزه هاي ديگر. 2- دوستي به جهت مال و جمال ويا كشش هاي غريزي ديگر. نوع اول؛ اين دوستي ها عبادت و از بهترين اعمال است . چنان چه در احاديث منقول از اهل بيت(ع) آمده است: {Hهل الدين الا الحب H}{M؛ آيا دين جز محبت چيز ديگري است؟M}. نوع دوم؛ اين دوستي ها چنانچه موجب سد راه خدا گردد و احيانا آدمي را به انحراف بكشاند خطرناك ترين دام شيطان است كه بايد از آن پرهيز نمود و تنها آن را معبري براي درك جلال و جمال خداوند قرارداد. ممكن است گلي زيبا انسان را فريفته و مجذوب خويش كند ولي عاقل كسي است كه در وراي زيبايي گل جمال خالق گل راببيند و از اين حجاب عبور كرده تا ملكوت را مشاهده نمايد. در مورد علاقه شما به دوستانتان احتمال مي رود دو غريزه با يكديگر تداخل نموده اند: 1- غريزه زيباپسندي، 2- غريزه جنسي. در بسياري از موارد اين دو با يكديگر آميخته و خلط مي شوند. براي جداسازي اين لازم است شما انتخاب نامزد نماييد تا اين غريزه به طريقي ارضا شده و جهت خاص خود را بيابد و غريزه زيبا پسندي كه مي تواند درمسير صحيح معنوي قرار گيرد و به سوي ذات جميل علي الاطلاق رهسپار شودقرباني يك غريزه حيواني نگردد. در پايان لازم به ذكر است صرف علاقه و محبت به شخص و يا چيزي امري ممنوع وكاري محرم نيست. ولي لغزشگاهي است كه در صورت مراقبت نكردن ممكن است آدمي را به قعر پرتگاه بياندازد. در رابطه با مشكلي كه با آن مواجه هستيد توجه به چند نكته الزامي است: 1) دوست و دوست يابي از نيارهاي واقعي زندگي است و داراي فلسفه خاصي است. اما آنچه مهم است اين كه در اين راستا همچون ديگر جنبه هاي زندگي رعايت اعتدال لازم وضروري است. به عبارت ديگر: علاقه شما به دوستتان احساسي پاك و لطيف است اما همواره بايد عواطف با تعقل همراه باشند. ولي به نظر مي رسد عقل و منطق اين مقدار علاقه را تاءييد نكند. 2) انسان در برابر هر يك از نعمت هاي الهي - از جمله دوست خوب - همواره بايد بداند كه بالاخره روزي آن را از دست خواهد داد. بنابراين دل سپاري در برابر هر چيز بايد به گونه اي باشد كه فقدانش موجب آزار انسان نگردد. 3) سعي كنيد نسبت به دشواري دوري از دوستتان خونسرد باشيد. مسلما به تدريج رنج اين فراق كاهش خواهد يافت و عادي خواهد شد. 4) سعي كنيد با افراد ديگر صلاحيت دار طرح دوستي بريزيد و روابط اجتماعي خود را افزون سازيد تا عمل جانشيني به طور عادي انجام گيرد. 5) حالت شما تا حدودي از مظاهر تجرد در جواني است و اقدام به مسأله ازدواج به كلي مشكل شما را ريشه كن خواهد ساخت.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.